فرهنگی اجتماعی

بمناسبت شهادت امام صادق (ع)
روایات و احادیث رسیده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهی و کلامی، آن‌چنان گسترده و متنوع است که مذهب شیعه را مذهب جعفری نامیده‌اند. گشایشی سیاسی که در سال‌های آغازین امامت حضرت پدید آمد موجب شد مردم آزادانه‌تر به امام صادق (ع) روی‌آورند و گشودن مشکلات فقهی و غیر فقهی را از او بخواهند.
گروه معارف - رجانیوز*: ششمين پيشواى شيعيان نام مباركش «جعفر»، ­كنيه‌‏اش «ابوعبداللَّه» و لقب‌هايش «صابر»، «فاضل»، «طاهر»، «قاهر»، «باقى»، «كامل»، «منجى»، «فاطر» و «صادق» است كه لقب اخير از همه مشهورتر است(۱). ­ملقّب شدن امام علیه‌السلام به هر يك از لقب‌هاى ياد شده، بيانگر تجلّى و ظهور بيشترآن صفت در وجود مبارک ايشان است وگرنه امام صادق علیه‌السلام و ديگر امامان معصوم مظهر همه ارزشها و ملقب به صفات نيک هستند.
 
امام صادق علیه‌السلام سيمايى جذّاب، نورانى و ملكوتى داشت، بدان سان كه رسول اكرم­ (صلی الله علیه و آله) و ديگر معصومان و پيامبران الهى داشتند.­شناخت عميق امام صادق علیه‌السلام از مقام ربوبى حق تعالى، او را در ميدان عمل به عبادتى گسترده و خالصانه وا می‌داشت.
 
حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفه‌ی عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق (ع) به "شیخ الائمه" نیز معروف است، زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار (ع) طولانی‌تر است. حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جد و امام حسن مجتبی (ع) دفن کردند.


:: برچسب‌ها: شهادت, امام صادق, عصرطلایی شیعه, جعفر, اباعبدالله, صابر, فاضل, ,
نويسنده : علی


من دوست دارم که به "ذکر الله" مداومت داشته باشم. آیا اجازه‌ی استاد می‌خواهد؟ اگه اجازه نباشه چی میشه

ابتدا باید تأمل و تفکر بفرمایید که اصلاً «ذکر الله» یعنی چه و چی هست که شما دوست دارید بدان مداومت داشته باشید؟ اگر این معنا را متوجه شدید، خودتان می‌فهمید که استاد می‌خواهد یا خیر؟ و اگر بخواهد در چه امر و مرحله‌ای است؟ و اساساً اجازه استاد یعنی چه؟

ذکر الله، یعنی به یاد خدا بودن و خدا را در هیچ حال و کاری فراموش نکردن – آیا این استاد و اجازه می‌خواهد؟ یا این که امر خداست و هر کس از آن به هر حدی که غفلت کند، متضرر می‌گردد؟ 

فرمود خدا را ایستاده و نشسته و خوابیده، (یعنی در هر حال و حالتی) باید به یاد آورد و نباید از یاد او لحظه‌ای غافل شد و فراموش کرد. حال این استاد و اجازه می‌خواهد، یا یعنی همه کارها و رفتارهای ما باید برای او و منطبق با امر او باشد؟ ذاکر و دائم الذکر، کسی است که تماماً بندگی می‌کند، نه کسی که ضمن خودگرایی، یک تسبیح هم در دست دارد و هزاران بار فلان ذکر را می‌گوید، و تازه خیال می‌کند که برای فردا و ذکر هزار و یکم، دیگر از حد عادی گذشته و استاد و اجازه می‌خواهد، فرمود: ذکر یعنی تفکر در نظام هدفدار آفرینش:

«الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (آل‌عمران، 191)



:: برچسب‌ها: خدا, ذکر خدا, استاد, یادخدا, قرآن, نماز, یاد معصومین {ع},
نويسنده : علی